<span style="color: #333333;"><a style="color: #333333;" href="/varumarke/didriksons">Didriksons</a></span> skapar funktionella plagg för alla väder

Historien om varumärket Didriksons bjuder både på kärlek, framgång och kriser. I över hundra år har de levererat innovativa funktionella kläder som uppskattas av både stora och små. Följ med tillbaka till den lilla fiskarby på västkusten där allt började.

Makarna Hanna och Julius grundade varumärket Didriksons år 1913, men denna historia börjar redan tre år tidigare. När Julius, uppväxt i en fattig fiskarfamilj i Grundsund, satte in en kontaktannons i tidningen och träffade Hanna, även hon uppvuxen i en fiskarfamilj ute i Göteborgs skärgård. Året var 1910 när Hanna och Julius träffades och blev kära.

På den här tiden var drunkningsolyckor vanligt, men faktum är att fler dog ute till havs på grund av att de hade för dåliga kläder. Både Julius och Hanna hade närstående som dött ute på havet och kanske var det därför de ville förbättra yrkesfiskarnas arbetskläder.


Fiskarbyn Grundsund – där allt började. Foto: Didriksons.

1913
Paret Didrikson ville hitta något som gjorde kläderna mer vattentåliga och började experimentera genom att pensla olika oljor på tyg. 1913 hittade de ett sätt att impregnera tyget och startade Didriksons Regnklädsfabrik för att sälja oljerockar.

Ryktet om deras oljerockar spred sig snabbt bland yrkesfiskare längs med kusten. Didriksons blev snabbt kända för att leverera kläder som höll sig torra och bekväma oavsett vilket busväder som härjade. I familjens hus i Grundsund tog man fram fler modeller och utökade sortimentet med sylvester och skjortor.

1930
I början av 1930-talet upptäcker Julius materialet gummi som gav helt nya förutsättningar. Vattentäta kläder hade tidigare varit tunga att bära, men med gummi kunde man göra lättare och smidigare kläder. Det började gå riktigt bra för företaget när andra världskriget bröt ut. Det blev nu allt farligare att vistas på vattnet. Och när kriget väl är slut inträffar en stor tragedi hos familjen Didrikson och Julius går bort i sviterna av gulsot. Den nyblivna änkan Hanna fortsätter dock att driva företaget vidare tillsammans med sin svärson.

1947
När den första svetsmaskinen för kläder lanseras införskaffar företaget en sådan. Den nya svetsen gjorde regnkläderna ännu bättre med helt vattentäta sömmar.

1970-talet
På den här tiden har företaget 300 anställda och en egen fabrik i Portugal. Men efter det kommer en kostsam period för varumärket. Nya material kommer in på marknaden och svetsmaskinerna byts ut mot maskiner som tejpar sömmarna. Moderniseringen leder till att företaget Didriksons köps upp av en större koncern. Efter ett tag hos koncernen försvinner modell efter modell och mot slutet finns det bara en modell kvar med namnet Didriksons – ett regnställ för barn.


I dag erbjuder Didriksons mycket mer än bara regnställ. Foto: Didriksons.

1998
Hos koncernen fanns det en man som såg potential i det nu nästan bortglömda varumärket och bestämmer sig för att köpa upp det. När han sedan lyckas få in beställning på 4 000 regnställ vänder krisen över en natt. Åren därefter börjar man bredda sortimentet med bland annat fodrade kläder. Med den växande kundkretsen fortsatte varumärket ta fram nya produkter med innovativa material och funktioner.

2020
När fabriken i Grundsund startade 1913 handlade det om att skydda människan mot vatten och kyla. Denna grundidé står Didriksons fast vid, men i dag kämpar de också för att skydda havet från människan. Dels genom att säga nej till giftiga ämnen och minska vatten-, energi- och transportanvändningen. Men också genom att ta fram olika funktioner för att ge plaggen längre livstid. Ett exempel på det är funktionen Extend Size i deras barnsortiment. Denna funktion gör att du kan förlänga plagget när barnet växer.

I dag, över hundra år efter att Hanna och Julius började experimentera med oljor, finns Didriksons produkter runt om i hela världen. Didriksons huvudkontor hittar man nu i textilstaden Borås och det är där all produktutvecklingen sker. Deras stora fokus ligger fortfarande på att skapa produkter som får dig att känna dig varm, torr och bekväm – oavsett vädret där ute.