25 % för dig som är eller blir medlem.

Houdini - stil och gedigen hållbarhet

Allt ska hänga ihop. Funktion, kvalitet, material och miljö. I Houdinis kläder går också stil och mode hand i hand med en gedigen hållbarhet.

Helsvenska Houdini har i nästan 25 år försett friluftsmarknaden med moderna, snygga kläder och samtidigt gått i fronten för textilbranschens miljötänkande. ”Maximum experience minimum impact” är slagordet för detta naturvänliga varumärke. Att klä sig med miljöprofil blir allt mer självklart.

Från kult till vardag
Alltihop startade 1993 när klätterentusiasten Lotta Giornofelice upptäckte det då okända materialet stretchfleece och startade en småskalig produktion av funktionella friluftstkläder. Hon sålde dem från bakluckan på sin bil och Houdini blev kult. Idag har man vuxit till ett miljö- och innovationsprisbelönt varumärke som tillverkar allt från skalplagg till badkläder, men fortfarande med samma kompromisslösa miljöprinciper. Där har Houdini varit en pionjär. Utvecklingsarbetet tar alltid sin början i den självklara frågan: behövs den här produkten? Är den tillräckligt mångsidig och funktionell? Kommer den att hålla under lång tid? Råvarorna ska vara högkvalitativa. Ullen som används är till 100 procent spårbar och av högsta merinokvalitet, ofta mixad med tencel baserad på träcellulosa. Natur- och syntetfibrer blandas aldrig för att materialen ska kunna återvinnas i slutna kretslopp. Houdinis formgivning är också laddad med smarta detaljer i form och tillverkning, tex. så få sömmar som möjligt för att minska stresspunkter i plagget där slitage uppstår.


Slita, laga och lappa
Det handlar inte bara om att köpa nytt och miljösmart. Gamla klokskaper stiger till ytan när Houdini uppmanar sina kunder att bruka kläderna länge och att laga dem. Det finns reparationsservice i märkets alla butiker. Eller gå gärna till den lokala skräddaren. Efter många år av användning och kärlek ska plaggen inte slängas, utan återvinnas. Märket uppmanar också till att hyra kläder och köpa secondhand. Man arbetar också aktivt för att minska flödet av mikroplaster. I ett samarbete med stjärnkocken Sebastian Thuresson komposterades Houdinis nedbrytbara kläder och blev mylla för de kryddor och grönsaker som Thuresson sedan använde i The Houidini menue. ”Det är vackert när man sluter kretsloppen. Mat för både tanke och smak”, säger Houdinis vd Eva Karlsson.

På stadium.se finns ett helt kluster av Houdini-kläder: byxor, jackor, hoodies, shorts, västar, parkas, toppar och t-shirts.