Just nu! Få 100 kr rabatt för varje 500 kr du handlar för

Erbjudandet gäller på alla priser! Rabatten gäller inte på produkter som ingår i vårat föreningssortiment eller produkter som skickas direkt från våra Partners.

Just nu! Få 100 kr rabatt för varje 500 kr du handlar för Villkor

Hitta löparglädjen
Runacademy har löpargrupper på 70 orter i Sverige, från Kiruna i norr till Malmö i söder. Löpargrupperna finns på alla nivåer och syftet är att sprida löparglädje och visa på hur löpningen kan varieras i oändlighet. Vi har pratat med Johanna Bäcklund som är projektledare på Runacademy. Inte nog med det, hon tillhör även Sverigeeliten inom löpning. 2019 sprang hon in på plats 37 på maraton-VM i Doha (ett lopp där nästan hälften av deltagarna bröt på grund av hettan) och tog hem silver på SM i maraton. Varken hetta, snö, minusgrader eller mörker stoppar Johanna från att ge sig ut i spåret.

– Jag älskar vinterlöpning. Man kan nyttja snön och springa snöpulsintervaller eller ge sig ut i skogen och testa att springa på mjukare underlag. Och jag tycker om känslan av att få använda pannbenet vilket behövs extra mycket under kalla och ruskiga dagar. Det har en charm i sig, säger Johanna.

Men det hör inte till vanligheterna att ha ett pannben som Johanna. Varför är det egentligen så lätt att lägga löparskorna på hyllan under höst och vinter? Johanna menar att det handlar om att tröskeln blir högre.

– Jag tror att mycket beror på mörkret. Man blir generellt tröttare och det är svårt att ta sig ut när man kommer hem från jobbet. Sedan tycker många det är läskigt att springa i mörker och tror att man behöver speciella skor och annan utrustning.

Skor, kläder och utrustning
Att man behöver avancerad utrustning är inte riktigt sant. Faktum är att de flesta klarar sig bra med sina vanliga löparskor året om.

– Vad man behöver för skor beror förstås på var i Sverige man bor. I norr där det kan bli väldigt kallt kan det vara bra att införskaffa sig ett par springskor med dobbar, men annars skulle jag säga att det räcker med ett par broddar att sätta på sina vanliga löparskor om det blir väldigt halt.

När det kommer till annan utrustning är reflex och pannlampa det absolut viktigaste för höst- och vinterlöpning. Att synas för bilar, cyklister och andra löpare är superviktigt för både sin egen och andras säkerhet. Vad gäller kläder tror Johanna det är vanligare att man tar på sig för mycket än för lite.

– Är det ungefär nollgradigt utomhus brukar jag springa i ett par lite tjockare tights, en underställströja och en vindjacka. Mössa och vantar är också perfekt eftersom man lätt kan lägga de i fickan om det blir för varmt. Generellt är det bra med plagg som enkelt reglerar värmen, som till exempel mössan!

Teknik och upplägg
Löpartekniken skiljer sig inte särskilt mycket bara för att det blir kallare. En bra teknik är alltid viktigt, oavsett temperatur och underlag. Däremot kan kylan göra att man spänner sig lite. Därför kan det vara bra att ta kortare springsteg än vanligt, men det viktigaste när det är kallt är att anpassa sina löprundor till väder och underlag.

– Det går att springa året om så länge man anpassar sig efter förhållandet. När det börjar bli kallt är det bra att värma upp lite längre än vanligt och ta det lugnare i början. Den kalla luften kan kännas obehaglig om man blir väldigt andfådd, så generellt kan det vara bra att dra ner på hastigheten och köra lugnare intervallpass. Och blir det riktigt kallt, neråt -10, bör man skippa intervallpassen helt och istället köra lugnare joggingrundor. Man får också passa sina tår och fingrar från att bli allt för kalla under längre distanspass.

Löparglädje tillsammans
Vinterlöpning kanske inte behöver vara så krångligt trots allt. Men att det är mörkt utomhus går inte att komma ifrån. Så hur kan man tänka om det känns läskigt att gå ut och springa i mörkret? Johanna är själv mörkrädd, men har hittat knep som fungerar för henne.

– Det finns ställen där det är bra upplyst, som elljusspår och centrala slingor. Välj en runda där du känner dig trygg och där det rör sig mycket folk. Men mitt bästa tips är att springa tillsammans med andra. Gå med i en löpargrupp eller boka återkommande tider med en kompis. Att springa tillsammans med andra är dessutom jättebra för motivationen och gör att det enklare att faktiskt ta sig ut på den där rundan.

Johannas tre tips för vinterlöpning

  1. Det viktigaste är att anpassa fart efter förhållande. Varje runda du tar dig ut på räknas. 20 lugna minuter är bättre än inget.
  2. Spring tillsammans med andra. I våra löpargrupper kommer vi till exempel köra ett Winter Camp där man springer tillsammans i grupp oavsett kyla, rusk och mörker.
  3. Planerar in träningen i din vardag. Gör det så enkelt som möjligt, som att springa till och från jobbet, ett 30 minuters pass på lunchen eller lägga fram kläder på morgonen.

Erbjudande – 50 % på onlineträning
Kom igång med din vinterlöpning med hjälp av Runacademys onlineträning. Där finns 100 olika träningspass, träningsprogram och en massa råd och tips. Anmäl dig under v.45 och få 50 % på hela utbudet. Skriv in rabattkoden ”Stadium” när du genomför ditt köp. Lycka till med din vinterlöpning.

Johanna Bäcklund

Ålder: 35 år
Pers på maraton: 2.35,10
Klubb: Runacademy IF
Arbete: Projektledare på Runacademy
Springer helst: Samma rundor på asfalt