25 % för dig som är eller blir medlem.

Rätt cykelhjälm – en fråga om både säkerhet och komfort

Att välja rätt cykelhjälm handlar om så mycket mer än utseendet. Och även om det naturligtvis är viktigt att du trivs med hjälmen är förstås förmågan att skydda huvudet det som ska stå överst på kravlistan. Tyvärr är det inte förrän vid en olycka du får svart på vitt hur effektiv en hjälm är. Men med rätt kunskaper inför köpet kan du ändå vara säker på att du får en modell som skyddar om olyckan skulle vara framme. Här är guiden som hjälper dig att förstå vilka faktorer du behöver ta hänsyn till och hur du navigerar i den ständigt växande djungeln av hjälmar.

Vuxen

Sport och längre pendling

I tidernas begynnelse fanns det i princip bara en sorts hjälmar. Det var ofta designmässigt ynkliga skapelser som visserligen lär ha skyddat huvudet, men som i alla övriga avseenden knappast lär ha gjort någon glad. Idag finns en uppsjö av olika modeller. Och egentligen är det inte svårt att välja rätt: ta den du tycker är snygg, som sitter skönt och har en prislapp som passar. Förmågan att skydda varierar nämligen inte nämnvärt bland modellerna i vårt sortiment, med undantaget att MIPS-hjälmar ger ett väsentligt bättre skydd än övriga.
Storlek och passform

Om cykelhjälmen inte sitter bra skyddar den sämre och är förmodligen obekväm att bära. Lägg därför mycket tid på att hitta en modell som inte bara passar storleksmässigt, utan också har en passform som gör att hjälmen sitter skönt på huvudet. Alla cykelhjälmar går att justera storleksmässigt, ofta med en ratt på baksidan. Du ska välja en storlek där justeringen hamnar någonstans i mitten, eller i vart fall inte i något av ändlägena. En hjälm som är för stor skyddar sämre, även om den skulle gå att justera så att den sitter fast runt huvudet. Men välj heller inte en hjälm som passar precis, med justeringen maximalt indragen. Då är hjälmen förmodligen för liten och dessutom vill du rimligen få plats med en mössa under den. Hjälmen ska naturligtvis sitta stadigt på huvudet, men inte klämma åt eller skava. Det ska inte heller gå att enkelt skjuta den bakåt. För optimalt skydd ska hjälmen sitta horisontellt på huvudet, med främre delen strax ovanför ögonbrynen.

Stadscykling

Om du inte uppskattar den klassiska tävlingscyklistlooken kanske du söker dig från de allra sportigaste hjälmarna. Ett bra alternativ är modellerna som ser ut som skatehjälmar, med ett i princip heltäckande skal. Dessa är ofta aningen tyngre och har sämre ventilation, men signalerar alltså inte ”cyklist” i lika hög grad. Under den kalla årstiden kan dessutom den mer heltäckande designen vara en fördel. De här hjälmarna har ett kraftigare ytterskal och tål därmed också lite omildare hantering. För dig som är rädd om frisyren eller bara tycker att en hjälm inte riktigt klär dig finns Hövding. Det är egentligen ingen hjälm, utan snarare ett slags airbag för huvudet. Den bärs som en krage runt halsen. Sensorer känner av när du faller och aktiverar airbagen ögonblickligen. Den blåses då upp och bildar en gasfylld huva som täcker i princip hela huvudet, samtidigt som nacken fixeras. Hövding ger enligt tester i allmänhet avsevärt bättre skydd än konventionella hjälmar.

Vikt

Om utseendet är det första som slår dig när du ser hjälmen på hyllan är vikten förmodligen det som främst påverkar din uppfattning när du väl fått hjälmen på huvudet. Och även om du inte hör till gruppen ”viktväktare” inom cykling – som jagar varje gram hos utrustningen, inte sällan för sakens egen skull – bör du välja en så lätt hjälm som möjligt. Åtminstone om du cyklar längre sträckor och har en cykel med framåtlutad sittposition. En tyngre hjälm kommer att kännas klumpig och trötta ut dig snabbare, även om det bara rör sig om en skillnad på några 100 gram. Om du däremot cyklar kortare sträckor och kanske på en cykel med en mer upprätt sittposition spelar vikten mindre roll.

Ventilation

Träningscyklar du? Då lär du uppskatta en hjälm med bra ventilation, alltså en modell som släpper in mycket luft. Det ger också ofta ett lägre luftmotstånd, vilket inte bara gynnar dem som jagar sekunder. Ett lägre luftmotstånd innebär också att hjälmen känns lättare på huvudet, eftersom fartvinden inte ”tar tag i den” lika mycket. Så även om du inte cyklar enkom för träning är chansen stor att du uppskattar en välventilerad hjälm.
Tänk på
Välj en hjälm som du trivs med – då är chansen större att du verkligen använder den Verkar det obekvämt med hjälm? En riktigt lätt hjälm med bra ventilation känns knappt på huvudet!

Visste du att …
… en cykelhjälm minskar risken för allvarliga huvudskador med 68 procent (Källa: M. Rizzi , Chalmers 2013)

Barn


Cykelhjälmar för barn skiljer sig egentligen inte särskilt mycket från vuxenhjälmar, utöver det självklara faktum att de är mindre. Men det finns några avgörande detaljer som du behöver ha koll på för att göra rätt val.



Storlek och passform

En cykelhjälm måste sitta bra. Inte hyggligt, utan bra. Främst för att den skyddar som bäst då, men också för att det är bekvämare att bära en hjälm som sitter skönt på huvudet och den riskerar inte heller att åka av. Alla hjälmar går att justera storleksmässigt, ofta med en ratt baktill. Om du måste justera till den allra minsta inställningen finns det en risk att modellen är i största laget, vilket alltså kan ge ett sämre skydd. När du väljer storlek bör du också ta med i beräkningen att barnet ska kunna bära hjälmen med en tunnare mössa under. En hjälm som passar precis då storleken är maximalt utjusterat är alltså för liten. Hjälmen ska sitta stadigt på huvudet, utan att klämma åt och skapa obehag. Den ska inte gå att skjuta bakåt – för att hjälmen ska skydda måste den sitta så att hjälmens inre, justerbara del gå ungefär mitt över pannan.

MIPS

En hjälm som är utrustade med MIPS ger ett bättre skydd mot huvudskador. Det gäller givetvis både vuxna och barn. Överväg därför en sådan modell, även om priset ofta är lite högre än för hjälmar utan MIPS. Läs mer om MIPS nedan.

Grönt spänne

För de minsta barnen finns hjälmar med så kallat grönt spänne. Det är konstruerat så att det löser ut vid högre krafter. Ursprungligen utvecklades tekniken för lekhjälmar, för att undvika att barn skulle fastna och bli hängande i hjälmen i exempelvis klätterställningar eller träd. Även om sådana situationer knappast uppstår vid cykling rekommenderas cykelhjälmar med grönt spänne för små barn, då de ofta växlar mellan att cykla och leka utan att ta av och på hjälmen.

Utseende

Det heter ju att utseendet inte spelar någon roll. Men i somliga fall gör det faktiskt det. En snygg hjälm skyddar visserligen inte bättre än en osnygg hjälm. Men om barnet tycker om den blir det förmodligen roligare att cykla. Dessutom minskar risken att hen låter bli att använda hjälmen. Så låt barnet vara med och bestämma!
Visste du att …
… en cykelhjälm bör bytas ut vart femte år.

Tänk på
Även om hjälmen går att justera ner till rätt storlek kan den vara för stor. Hjälmen ska sitta bra både med och utan mössa. Små barn bör ha en hjälm med grönt spänne, som löser ut vid för stor kraft.
MIPS

MIPS står för Multidirectional Impact Protection System och är betydligt mer än en krånglig akronym. Hjälmar som använder den här tekniken ger ett bättre skydd mot huvudskador än andra hjälmar (gäller inte Hövding, som med sin airbag-liknande funktion utgör en egen kategori). Tekniken mildrar så kallade rotationsskador som kan uppkomma då hjälmen träffar underlaget i en sned vinkel – vilket oftast är fallet vid olyckor. Utan MIPS tvärstannar i princip hjälmen vid islag och eftersom den sitter fast på huvudet tvärstannar även det. Det får till följd att hjärnan utsätts för en rotationskraft, vilket tester har visat kan ge allvarliga skador. I en MIPS-hjälm tillåts ditt huvud att rotera i hjälmen en aning vid snett islag, vilket ger en mjukare ”inbromsning” och gör att hjärnan inte utsätts för samma krafter. Krångligt? Hur som helst är det en egenskap som avsevärt förbättrar en cykelhjälms förmåga att skydda. Det är egentligen allt du behöver veta.

Visste du att …
… MIPS är en svensk uppfinning som utvecklades av två svenska forskare vid KTH (Kungliga Tekniska Högskolan).
Använd hjälmen rätt



Det är inte svårt att använda en cykelhjälm. Sätt den på huvudet, justera remmarna och kör! Eller? Det finns faktiskt en del att tänka på. Ett vanligt misstag är att hjälmen bärs för långt bak på huvudet, och lämnar pannan bar. Vid en korrekt position täcker hjälmen såväl panna som bakhuvud. Var också noga med att justera hakbandet rätt. Det ska inte bara ha rätt spänning så att hjälmen sitter kvar vid ett fall, det behöver också vara inställt så att hjälmens vinkel på huvudet inte ändras. Anpassa remmarna som löper som ett ”Y” på respektive sida, så att de främre och bakre remmarna är lika mycket spända när du knäpper spännet under hakan. Du har rätt spänning på hakremmen när du kan få in ett finger mellan remmen och hakan. Huvudbandet justeras ofta med en ratt eller ett spänne baktill på hjälmen. Justera det så att hjälmen sitter stadigt utan att skava eller trycka onödigt hårt.
Skötsel av hjälmen



En cykelhjälm är i princip underhållsfri. Men för att den ska ge fullgott skydd krävs att du är uppmärksam på om den skadas på något sätt. Om du har gått omkull och slagit i huvudet är risken stor att hjälmen tagit skada. Även om du inte ser någon spricka kan en sådan ha uppstått i själva skyddsmaterialet. Rådet är helt enkelt att skaffa en ny hjälm efter en olycka. Även vardaglig hantering kan skada en hjälm, exempelvis om du tappar den hårt. Var också noga med att inte förvara hjälmen i utrymmen där temperaturen variera mycket, eller där den utsätts för mycket solljus. Då åldras det skyddande materialet snabbare, med ett sämre skydd som följd. En cykelhjälm bör under alla omständigheter bytas vart femte år då materialen åldras.
Tänk på
Rätt position på huvudet är avgörande för att hjälmen ska ge ett bra skydd. Framsidan ska sitta en bit ovanför ögonbrynen. Hantera din hjälm med normal varsamhet. Förvara inte hjälmen i starkt solljus. Byt hjälm om den varit med om en olycka.

Visste du att …
… det kan räcka att du tappar hjälmen i asfalten en gång för att skyddsförmågan ska minska.
Ordlista

CE-märkning EN 1078: En EU-gemensam märkning som innebär att hjälmen uppfyller de krav som ställs i EG-direktiven för personlig skyddsutrustning. Alla hjälmar som säljs i Europa måste CE-märkas.

Double inmould: Som inmould, men täcker även en bit av hjälmens insida

EPP: Expanderad polypropen. Används i den stötupptagande delen i en del cykelhjälmar och har förmågan att återta sin ursprungliga form efter ett slag.

EPS: Liknar frigolit och används som stötskyddande material i de flesta cykelhjälmar. EPU: Expanderad Polyuretan. Ett alternativ till EPS som tål stötar bättre och inte påverkas lika mycket av sol och vatten.

Hard Shell ABS: Ett ytterskal som är förhållandevis kraftigt och klarar en omildare hantering än inmould-hjälmar, dock med något högre vikt.

Inmould: En konstruktion som innebär att hjälmen yttre skal är sammangjutet med den inre, skyddande delen. Ger en lättare, smidigare hjälm.

MIPS: Multidirectional Impact Protection System. En lösning som skyddar hjärnan mot rotationsskador, vilka kan uppstå med hjälmar utan MIPS. Pads: De ofta löstagbara kuddarna på insidan av hjälmen.